Velkommen i vuggestuen/børnehave

Vi arbejder kontinuerligt med overgange i barnets liv – og dermed også forældrenes liv – både fra hjemme til vuggestue, internt og til skole.

Vi ved i dag hvor afgørende overgange er i børnenes videre trivsel og mulighed for læring. Derfor forholder vi os kritisk til vores egen praksis, så vi har barnets tryghed og trivsel i fokus. Et godt forældresamarbejde er af afgørende betydning i denne sammenhæng.

Hvis barnet i forvejen går i Gartneriets vuggestue, så aftaler vi ikke en indkøring til børnehaven. Det tager de ansatte sig af indbyrdes. Barnet kommer på besøg i børnehaven, spiser med og deltager i aktiviteter inden opstart og sammen med en kendt voksen fra vuggestuen. Vi aftaler en samtale efter behov inden opstart og efter 3 mdr.

Informationsmøder om børnehaven:

Hvis det er dit første barn, der skal starte i børnehaven, så er det en god ide at deltage i vores informationsmøde inden. Der deltager en pædagog fra vuggestuen og fra børnehaven. Her fortælles om hvordan børnehavelivet er, hvad der forventes af forældrene og hvordan vi arbejder med børnene. Man kan stille spørgsmål og få en rundvisning.

Før start i vuggestue/børnehave:

Vi holder åbent hus den 1. tirsdag i hver måned, hvor forældre kan tilmelde sig telefonisk. Opsamlingen af forældre til rundvisning betyder færre afbrydelser for børn og voksne samt fornuftigt forbrug af ressourcer. Elisabeth eller en pædagog rundviser, fortæller om huset og hvad forældrene selv kan gøre, for at lette overgangen fra hjem til vuggestue eller fra vuggestue til børnehave.  Vi har ofte 2-4 forældrepar pr gang hvilket er en god ide, fordi forældre stiller forskellige spørgsmål, som man i alt derfor får mere ud af end hvis man kommer på besøg alene.

Opstart:

Vi inviterer til besøg inden opstart med forventningsafstemning omkring bl.a. indkøring, som vi forventer er 1-2 uger med justeringer efter barnets behov. Vi afholder 3 måneders samtale, så vi kan tale om barnets udvikling og trivsel samt andre spørgsmål.